25.10.2018 ob 4:09
Zagotovo ste že slišali za Mami blogerke. Prav ste videli, namerno so zapisane z veliko začetnico. Izraz je danes v precej splošni rabi, mednje torej padejo blogi z vsebinami, ki so zanimive predvsem staršem otrok, ki so še v fazi odraščanja. Takšnim blogom smo včasih rekli starševski blogi, zadnje čase pa jih (čeprav je med njimi tudi kakšen očka) kličemo kar mami blogerke. Kdo je kriv za to? Anja Oman.
Anja je že v otroštvu vedela, kaj želi biti po poklicu. Učiteljica. Na trgu dela je torej začela kot profesorica angleškega jezika. Po prvi nosečnosti je kot mlada mamica, predstavnica nove generacije, na spletu pogrešala prisotnost koristnih informacij v zvezi z nosečnostjo in starševstvom v slovenskem jeziku. Tako se je odločila, da bo ona tista, ki bo skozi lasten blog nudila oporo vsem mamicam, ki so se ali se bodo znašle na njenem mestu. Ustvarila je blog Mamina maza, ki je bil tudi povod za nadaljevanje te zgodbe.
Anja je čez čas ustanovila skupino Mami blogerke, ki je pravzaprav združenje večih blogerjev s starševsko vsebino, ki poleg vsak svojega, soustvarjajo še istoimenski portal mamiblogerke.si. Kam jih je vse skupaj pripeljalo?
Bloganje, ki je bil nekoč hobi, je danes za marsikoga postal dober posel. A še vedno se marsikdo vpraša, kaj blogerji pravzaprav počnejo?
Bloganje je zame še vedno hobi. Gre preprosto za zapisovanje svojih misli, izkušenj, čustev v obliki dnevnika. Kar je danes drugače, je to, da se ta dnevnik ne nahaja več v skrivnem predalu ob postelji, ampak je na voljo za branje vsakomur, ki ga to zanima. Če postane nek blog zanimiv širši javnosti in ga prebira že cela množica ljudi, postane zanimiv za oglaševalce. To pomeni, da lahko blog preraste v posel, bloger pa ni več samo zapisovalec svojih misli, ampak mu rečemo influencer.
Bloger je torej vsak, ki bloga, ni pa vsak bloger tudi influencer. Influencer lahko s svojim blogom služi. To počne z raznimi reklamnimi objavami, testiranji izdelkov, lahko tudi izkoristi svoje družbene kanale kot sta Facebook in Instagram za razne fotografije, videoposnetke in krajše zapise o izdelku, storitvi, lokaciji … Na ta način torej služi. S promoviranjem izdelkov oz. storitev, ki so mu blizu in so tako verjetno blizu njegovi publiki.
Kako v svoj blog in na svoje kanale umesti reklamna sporočila, je prava umetnost, saj ne želi, da bi izpadel kot oglasni pano ali da bi izpadel neiskren. Če povzamem torej: Bloger influencer piše, deli utrinke iz svojega življenja in išče unikatne, zanimive načine, da skozi svojo zgodbo iskreno promovira izdelke in storitve.
Vi ste torej začeli z Mamino mazo. Z namenom, da ustvarite posel ali zgolj tako, za dušo?
Ko sem začela z Mamino mazo, izraza influencer in vsega posla povezanega s tem pri nas še sploh ni bilo. Da bi z zapisovanjem svojih misli nekoč služila, mi je bilo takrat še popolnoma nepredstavljivo, čeprav je bilo to le 4 leta nazaj. Ko sem prejela prvo prošnjo za sodelovanje, sem bila presenečena in nisem mogla verjeti, da mi bo nekdo nekaj podaril v zameno za zapis na mojem blogu. Tako, da sem definitivno začela in tudi še vedno pišem predvsem za svojo dušo in dušo vseh mamic, ki me spremljajo.
Kdaj in s kakšnim namenom ste združili Mami blogerke?
Lani je Slovenijo zajela prava blogerska manija. Dnevno so se pojavljali novi blogi, tisti, ki so že nekaj časa obstajali in so bili bolj brani, pa so začeli s prvimi pravimi posli. Kot mamica z blogom, sem najbolj opazila pojav starševskih blogov in si zaželela, da bi se združili v Facebook skupini, si v njej pomagali, se podpirali, usmerjali novonastale bloge in sploh tvorili neko združenje, v katerem si delimo izkušnje glede bloganja in influencerstva. Kot neka podporna skupina, bi lahko rekli. Ta skupina je tako zelo hitro prerasla vsa moja pričakovanja, tako osebna kot poslovna. Ob 60. ženskah in ogromnemu povpraševanju, sem se morala zelo hitro znajti in zaplavati v meni prej slabo poznanih vodah.
Kdo torej sploh so Mami blogerke danes in kaj počnejo? Kakšno poslanstvo ima skupina in koliko članov šteje?
Danes nas skupino Mami blogerke tvori 30 blogerk in blogerjev. Pogoj za vstop v skupino je bran blog, ne samo število sledilcev na družbenih omrežjih. Vsak od nas piše svoj blog, kjer ima popolno svobodo, skupaj pa tvorimo tudi spletni portal, kjer lahko naši bralci preberejo ekskluzivne prispevke, nas bolje spoznajo in dobijo na enem mestu vse zanimive vsebine.
Vse Mami blogerke imamo sicer redne službe in seveda družine, zato ne uspemo vsak dan napisati novega bloga, na našem skupnem portalu in kanalih, pa se zagotovo vsak dan najde nekaj novega. Združenje je tudi neke vrste zaščita pred izkoriščanjem blogerjev, saj skrbimo, da so vsa promocijska sodelovanja korektno izpeljana in da blogerji zanja dobijo plačilo. Skupaj skrbimo tudi za dober glas starševskih blogov, saj spodbujamo kvalitetne vsebine in odkrito promocijo.
Kakšni so pogoji za blogerje, ki se vam želijo pridružiti?
Prvi pogoj je blog namenjen staršem. Drugi pogoj je redna aktivnost na blogu in družbenih omrežjih. Tretji pa pripravljenost sodelovati in delovati znotraj skupine za dobro vseh. Trenutno imamo zaradi velikega povpraševanja novih blogerjev pogoj vsaj 5000 sledilcev, vendar nam največ pomenita kakovost objav in energija, ki jo začutimo med sabo.
Kaj je ključno pri sklepanju poslov za blogerje?
Definitivno je ključno, da se dogovarjamo za posel s podjetji v katera 100% verjamemo. Izdelek oz. storitev nam mora biti blizu in z njo moramo biti 130% zadovoljni. Ko je ta pogoj izpolnjen, se šele začnemo dogovarjati kako, na kakšen način, kdaj, s katerimi blogerji in za kakšno plačilo bomo izvedli posamezno kampanjo.
Kakšno je vaše mnenje o kompenzacijah, torej tem, da bloger za svoje delo ne prejme denarnega plačila, ampak zgolj nek produkt oziroma storitev? Je to ena od pasti prvih sodelovanj, v katere še zeleni blogerji padejo najpogosteje?
Uh, teh pasti je kar nekaj. Najhujše so res tako imenovane kompenzacije: Izdelek/storitev v zameno za objavo in pa past, ki ji rečem "vse prepuščamo vam". Pri obeh zelo hitro pride do nezadovoljstva s strani naročnika promocije in blogerja. Da ne govorimo o tem, da je to delo na črno in konec koncev tudi zavajanje svojih sledilcev.
Mami blogerke zato vztrajamo pri tem, da vsako zadevo ovrednotimo. Cena izdelka/storitve je tolikšna, cena ene objave na blogu, ki doseže 150.000 ljudi na mesec, je tolikšna. Vedno morata obstajati oba računa in kompenzacija, če se že zgodi, mora biti zavedena. To je osnova. Tako kot je osnova, da promocijo izdelka pametno načrtuješ in vklopiš v svojo zgodbo, svojo rdečo nit, ki mora biti obenem rdeča nit podjetja, ki ga predstavljaš. Blogerji nismo revije ali oglasne deske, ampak smo ambasadorji. Z vsakim izdelkom, ki ga predstavljamo, nas ljudje povežejo, kar pomeni, da z vsakim izdelkom izpostavljamo cele sebe, svoje ime in svoj sloves. Z nespametnimi odločitvami lahko hitro izgubimo svoje bralce. Kremica za 8 evrov tega preprosto ni vredna.
Pa to res vedno drži? Blogerji (in tisti, ki ga nimajo, a imajo doseg) torej svoje ime zastavite za neko znamko, za katero jamčite, da je dobra. To teoretično pomeni, da za nobeno ceno ne bi promovirali znamke, ki je tudi sicer ne podpirate, saj zanjo nenazadnje zastavite lastno ime. Pa je realnost res takšna? Kako hitro se zgodi, da nekomu zadiši denar bolj od lastne kredibilnosti?
Veliko sem v stiku z raznimi influencerji in lahko kar prepričano rečem, da uspešnejši influencerji zares ostajamo iskreni. Sledilci hitro opazijo, če kaj ne štima in preprosto preveč bi tvegali, če bi lagali. Poleg izgube sledilcev bi tvegali tudi izgubo posla, saj se, sploh v Sloveniji, zelo hitro zgodi, da informacije zaokrožijo in ko bi doživeli poraz z izdelkom, v katerega ne bi verjeli, bi to hitro izvedeli tudi potencialni naročniki. Manjši, novejši blogerji, pa so druga zgodba. Ampak tu seveda ne gre za kakšne dolge zgodbe.
Glede na razvoj bloganja kot posla v zadnjih letih, opažate kakšne spremembe pri dojemanju podjetij in potencialu oz pripravljenosti za sodelovanja?
Seveda. Od začetka leta 2017 se je influencerski marketing v Sloveniji razcvetel. Nekatera napredna podjetja in influencerji so pogumno orali ledino in pripravili močan trg, obenem so se pojavile prve konference na to temo, kjer so se lahko tako influencerji kot podjetja izobrazili in začeli vrednotiti takšna sodelovanja. Pokazali so se tudi prvi zelo dobri rezultati. Se mi zdi, da danes skoraj ni več podjetja, ki ne bi zaupalo influencerjem in ki ne bi temu stilu marketinga namenilo določene finančne vsote. Še vedno pa je ogromno neznanja pri tem KOGA izbrati in KAKO pripraviti kampanje. Nekateri poskušajo, a se opečejo, ker se niso poglobili v iskanje pravega ambasadorja. Najbolj noro se mi zdi, ko v nekem trenutku vsi želijo istega influencerja, pa naj gre za banane ali novi model prestižne znamke avtomobila.
V Sloveniji je označevanje in ločevanje objav, ki so plačane in tiste, ki niso, precej v povojih, oziroma praktično neobstoječe. Kako je s samo regulacijo tega?
Res je. Zaenkrat ni nobene uradne regulacije v zvezi z označevanjem objav. Nekatera tuja podjetja sicer že vztrajajo, da promocijske objave označimo z #ad, največkrat pa na blogu zapišemo: Objava je nastala v sodelovanju z … Ali Postal/a sem ambasador/ka podjetja … Naši bralci tako točno vedo, kdaj gre za plačano objavo. Zaenkrat tukaj še nisem opazila kakšnih večjih težav, smo do sledilcev v večini precej iskreni in tudi oni že takoj prepoznajo za kakšno objavo gre. Saj nas dnevno spremljajo, nas poznajo in nam seveda zaupajo. Mislim, da označevanje oglasnih sporočil ne bi vplivalo ne na nas, ne naše bralce. Tisti, ki smo transparentni, bi ostali takšni še naprej.
Danes pod besedo blogerji pogosto vržemo tudi tiste, ki sploh nimajo bloga, ampak samo dobro obiskan profil na Instagramu ali (redkeje) Facebooku. Tudi njim lahko rečemo "influencerji", torej vplivneži. To so tisti, ki s svojimi mnenji, ki jih najpogosteje delijo na spletu, vplivajo na odločitve pri nakupih med svojimi sledilci. Kako se torej gledate blogerji in tisti, ki nimajo oprijemljive pisne vsebine, ampak zgolj fotografije na Instagramu? Postavljate enake cene?
Res je. Ljudje z izrazom bloger označujejo tudi influencerje brez bloga in jih celo vabijo na razne konference z naslovom: Kako postati bloger. Pravilen izraz bi bil influencer oz. slovensko kar "vplivnež". Ne bi rekla, da se grdo gledamo, bolj smo samo občutljivi na to, da je razlika, če imaš ti poleg uspešnih družbenih omrežij še dobro bran blog. Nekako bolj globoko, vsebinsko bolj bogato se mi zdi. Dlje ostane tako v spominu kot na samem spletu.
Blogerji imamo tudi drugačno ciljno publiko, veliko ljudi pride na moj blog iz google ali ga prebira direktno na spletni strani, ob jutranji kavici. Medtem ko so Instagram objave instante, ne trajajo dolgo, jih kmalu zamenjajo nove. Niso zato slabše ali promocijsko manj uspešne, samo podjetje mora vedeti česa si želi in kaj plača. Cene se res postavljajo najbolj na podlagi sledilcev na Faceboooku oz. Instagramu. Z blogom ali brez. Ampak to je tako: predlani je bil Facebook glavni vir zaslužka, danes je to Instagram, jutri bo kdo ve kaj … Blog pa nekako ostaja. Zato jaz stavim na kvaliteto bloga in se trudim največ delati na njem, družbena omrežja pa jemljem kot orodje, da ljudi spravim na svoj blog in tako svetujem tudi vsem svojim Mami blogerkam.
O kakšnih številkah pravzaprav govorimo? Kakšen je razpon plačil za denimo eno objavo na blogu in fotografijo na Instagramu?
Govorim lahko le zase in skupino Mami blogerke, saj je cenik na željo dostopen vsem. Je pa to malo bolj kompleksen odgovor, saj so cene odvisne od naročnika, števila sledilcev, posameznega ambasadorja, vrednosti izdelka, načina promocije, števila objav za istega naročnika itd. Nikoli tudi ne delamo samo ene objave, ampak bolj kampanje, zato ponujam/o pakete, ki vključujejo blog objavo, ki se jo deli na FB in pripadajočo Instagram fotografijo ter Instagram story objave. Video je še malo dražji. V glavnem, ni enotnega odgovora.
Sam izraz – Mami blogerke – ste v bistvu zakoličili še pred poplavo starševskih blogov in ga tudi patentirali. A danes je besedna zveza precej pogosta. Kako in če sploh preganjate kršitelje, ki se predstavljajo z vašo blagovno znamko?
Mami blogerke sem kot znamko po nasvetu prijateljice registrirala pri uradu za intelektualno lastnino. Zaenkrat je ime izkoristil en večji medij, vendar je zaleglo zgolj opozorilo. Nekateri danes pravijo, da je Mami blogerke generičen izraz. A temu ni tako. Prej se ta izraz ni uporabljal. Tako zelo razširile smo ga same.
Kam vas bo odneslo v prihodnje?
Januarja končam porodniški dopust in v načrtu imam nekaj novega, drugačnega. Bloganju bom verjetno za vedno ostala zvesta, si pa želim ukvarjati se več z vsebinami in manj s samim poslom, ki je v ozadju. Veliko razmišljam o tem, če se bom vrnila v svojo službo. Zelo si želim ustvarjati vsebine, morda napisati knjigo, se ustaliti pri kakšnem podjetju.
Dobivati redno plačo. Teh nekaj let med obema otrokoma in v svetu social media marketinga je bilo zelo pestrih, zanimivih, zabavnih, s svojim znanjem in izkušnjami bi bila dragocena pridobitev za marsikoga, ampak trenutno me bolj vabijo klasični mediji. Kaj pa vem. Mogoče pa pride ven kakšna nova aplikacija in bom imela spet polne roke dela z učenjem in usvajanjem novih spretnosti.
Fotografije in besedilo: Maja Fister
Preberite še: Katarina Malgaj: Organizatorka, ki stoji za sanjskimi porokami na Krasu #intervju ali pa Po ločitvi: 6 žensk o tem, kaj bi v zakonu storile drugače
oddajte komentar