Spoznajte, kako čustveno inteligentni ste

Kajti čustvena inteligenca je za uspeh pomembna vrlina.

7.7.2017 ob 5:10

custvena.jpg

Res je, da je inteligenčni količnik pomembna komponenta uspeha, vendar vse več raziskav dokazuje, da ta brez razvite čustvene inteligence nima velikega pomena. Kot se je namreč izkazalo, je med uspešnimi kar 70 odstotkov takšnih, s povprečnim inteligenčnim količnikom, a na drugi strani se z visoko čustveno inteligenco lahko pohvali 90 odstotkov tistih, ki v življenju na katerem koli področju dosegajo uspeh.

Več zanimivih dejstev najdete na Facebooku.  

Preprost zaključek, ki iz tega sledi je, da je čustvena inteligenca pomembnejša od tehničnih in kognitivnih sposobnosti, res pa je, da je ni vedno lahko prepoznati, saj obsega širok spekter obnašanja, odnosa do drugih, odnosa do samega sebe, prepoznavanja in upoštevanja čustev ter prepoznavanja in sprejemanja pravih odločitev.

Da bi lažje ugotovili, ali ste čustveno inteligentni poglejte, katere so po mnenju Travisa Bradberryja, avtorja dela Emotional Intelligence 2.0, glavne značilnosti takšnih ljudi. Izluščil jih je s pomočjo študije, ki je zaobjemala dva milijona posameznikov.

Bogata zbirka izrazov, ki opisujejo čustva

Ljudje premoremo ogromno čustev, vendar lahko le redke občutke opišemo z besedami. Kot je povedal Bradberry, se je v njegovi raziskavi izkazalo, da komaj 36 odstotkov posameznikov lahko pojasni večino svojih čustev.

Tisti, z visoko čustveno inteligenco, obvladajo svoje občutke, se jih zavedajo, jih prepoznavajo in jih znajo opisati z besedami. Medtem, ko bi večina rekla, da se preprosto počuti slabo, bi čustveno inteligentni povedali, da so jezni, razočarani, potrti ali tesnobni. Bolj specifičen, kot je opis čustev, večji je dokaz, da se nekdo dobro zaveda, kako se počuti, ve, kaj je temu vzrok in kaj bi moral glede tega storiti.

Zanimajo jih drugi ljudje

Ne glede na to, ali so bolj odprte ali zaprte narave, čustveno inteligentni se zanimajo za ljudi okoli sebe. Ne v smislu, kaj ti počno za štirimi stenami, kako se oblačijo, kam hodijo na dopust in kakšen avto vozijo, temveč zgolj v smislu, kako se počutijo, kaj preživljajo in kako bi jim lahko, če bi bilo treba, pomagali. Prav to, da jim je za občutke drugih mar dokazuje, da premorejo visoko stopnjo empatije, ki je en glavnih pokazateljev čustvene inteligence.

PREBERITE še // Štirje koraki, da postanemo bolj prijazna oseba

Sprejemajo spremembe

Čustveno inteligentni posamezniki so prilagodljivi in fleksibilni. Vedo, da je strah pred spremembami tisti, ki je največja ovira na poti do uspeha. Veselijo se sprememb, jih ni strah pokukati izza meja poznanega in se z načrtom pripravijo na prihodnost ter na vse, kar jim ta prinaša.

Zavedajo se svojih vrlin in pomanjkljivosti

Ljudje, ki se lahko pohvalijo z visoko čustveno inteligenco vedo, da niso popolni ter jim je jasno, da premorejo tako pozitivne, kot negativne lastnosti. Zato znajo svoje prednosti izkoriščati sebi v prid in slabosti obvladovati v tolikšni meri, da jih v življenju ne ovirajo.

Znajo presojati značaje

Večina čustveno inteligentnih se dobro zaveda okolja, v katerem živi. Sposobni so prepoznati značaje ljudi, ki jih obdajajo in skušajo razumeti njihovo obnašanje ter motive, pa čeprav so ti na prvi pogled še tako skriti.

Težko jih je užaliti

So samozavestni, dobro se zavedajo svojih sposobnosti ter tudi napak in jih je zato težko užaliti, saj jih neutemeljene sodbe drugih ne prizadenejo, konstruktivno kritiko pa izkoristijo za izboljšanje sebe ter svojih dejanj.

Znajo reči ne

Ena od postavk visoke čustvene inteligence je samonadzor, kar pomeni, da tisti, ki se z njo ponašajo, poznajo svoje meje in znajo reči ne. Študija univerze Kalifornija je pokazala, da so ljudje, ki ne znajo reči ne, velikokrat pod stresom, preobremenjeni, izgoreli in celo depresivni. A prav nekoga zavrniti, mnogim predstavlja velik izziv in raje ustrežejo drugim, kot bi upoštevali svoje meje. Čustveno inteligentni niso med njimi. Ti vedo, kdaj je dovolj in znajo brez nesramnosti reči ne.

PREBERITE še // Z zatiranjem čustev vzgajamo bodoče hlapce

Učijo se na napakah

Tako lastnih, kot tujih. Te si dovolijo, vedo namreč, da niso popolni, a jih ne ponavljajo, temveč se na njih učijo. Napake in spodrsljaji jim zagotavljajo motivacijo za izboljšanje sebe in okolja, v katerem bivajo ali delujejo.

Ničesar ne pričakujejo v zameno

Nesebična pomoč je še ena lastnost čustveno inteligentnih posameznikov. Oni pomagajo, ker zmorejo, ker lahko in ker to želijo, ne pa zato, da bi dobili kaj v zameno.

Ne kuhajo zamer

Spori so del vsakega odnosa in med ljudmi velikokrat pride do takšnih in drugačnih trenj, ki se lahko vlečejo dolga leta. A le pri tistih, katerih čustvena inteligenca je nizka. Pri onih, ki premorejo visoko, je zadeva malo drugačna: seveda ne bežijo pred spori, a te rešujejo sproti in ne dopuščajo, da bi zamere iz preteklosti vplivale na njihove odnose v sedanjosti in prihodnosti. Zamera je nekaj, česar čustveno inteligentni ne poznajo. S tem pozitivno vplivajo tudi na svoje zdravje, saj so na univerzi Emory dokazali, da kuhanje zamer vodi v višji stres, povzroča visok krvni tlak ter ogroža srce.

Izogibajo se toksičnim ljudem

Ukvarjanje z njimi je naporno, saj so to posamezniki, ki črpajo energijo ter z negativnim pogledom na svet, jadikovanjem, tarnanjem, zavistjo in podobnimi lastnostmi okužijo vse ostale. Čustveno inteligentni jih znajo prepoznati in se jim izogibajo za vsako ceno saj vedo, da bi druženje z njimi slabo vplivalo na njih same.

Ne iščejo popolnosti

Njihova pričakovanja so realna, vedo, da tako, kot niso popolni sami, niso popolni ljudje, ki jih obkrožajo. Ljudje smo zmotljivi, okušamo vzpone in padce, ključno pa je, da ne obupamo in da se vedno trudimo po svojih najboljših močeh.

So hvaležni

Ničesar ne jemljejo kot samo po sebi umevno, temveč so hvaležni za vse, kar so dosegli sami ali jim je bilo podarjeno. Cenijo ljudi in odnose z njimi, znajo se veseliti življenja in so zato redkeje pod stresom. Dokazano je, da je v organizmu tistih, ki znajo biti hvaležni, 23 odstotkov manj hormona stresa kortizola kot pri posameznikih, ki se ne znajo ozreti okoli sebe ter ceniti tistega, kar imajo.

Znajo si vzeti čas zase

To, da si znate vzeti čas za počitek in odmor je še en dokaz, da ste čustveno inteligentni. Ljudje, ki so neprenehoma na voljo ter dosegljivi 24 ur na dan, so pod stalnim stresom ter preobremenjeni. Čeprav dosežki sodobne tehnologije od posameznika pričakujejo prav to, ima vsak pravico do časa, v katerem ga nihče ne moti.

Privoščijo si dovolj spanja

Ni težko spregledati pomena kvalitetnega spanca, a prav tega se čustveno inteligenti dobro zavedajo in se mu nikoli ne dorečejo. Med počitkom se možgani obnavljajo, urejajo spomine in počivajo, zjutraj pa so lahko kos vsem nalogam. Prav zato čustveno inteligentni premorejo visoko stopnjo samonadzora, koncentracije in imajo dober spomin. Zavedajo se, da brez primerne količine spanja njihovi možgani tega ne bi bili sposobni.

Znajo premagati negativne misli

Res je, da včasih obhajajo vsakega, a to so samo misli in ne dejstva. Kadar čustveno inteligentne prevzamejo skrbi, malodušje ter strah, se ne utapljajo v obupu, temveč delujejo v smeri svojih načrtov, čeprav imajo kdaj občutek, da jim morda ne bo uspelo. Misli zanje nikoli ne predstavljajo ovir.

Ne dopuščajo, da bi kdo kratil njihovo veselje

Ko se čustveno inteligentni počutijo dobro zaradi tega, kar so storili, kar jim je uspelo ali se veselijo zaradi česa drugega, mnenje okolice zanje ni pomembno. Zavedajo se namreč svojih dosežkov, v njih uživajo ne glede na to, kako nanje gledajo prijatelji, sodelavci, družina in kako neznatni so. Njihovega veselja nič ne more kratiti, saj izhaja iz njih samih in ne potrebujejo potrditve okolice. Tisti, ki jih imajo radi, se veselijo z njimi, za tiste, ki jih dajajo v nič ali jim zavidajo, pa jim ni mar.

Avtorica: M. FL.
Foto: Thinkstock


oddajte komentar

preberite tudi

6 stvari, ki jih vsaka ženska potrebuje za dobro in zdravo spolno življenje

Šest posledic prve ljubezni, s katerimi živimo vse življenje

Te nenavadne odločitve lahko rešijo vajin zakon (ali zvezo v krizi)