Kako si izpogajati višjo plačo in česa na takšnem pogovoru raje ne izustite

Na razgovor z nadrejenim(i) pridite dobro pripravljeni, oboroženi s tehtnimi argumenti. Katerimi? Najdete spodaj.

2.3.2023 ob 6:55 | Foto: Pixabay

Slika avtorja - Aleksandar  Lukić Piše:

Aleksandar Lukić

aleksandar.lukic@delo.si

Kako si izpogajati višjo plačo in česa na takšnem pogovoru raje ne izustite

Življenjski stroški naraščajo in nekatera podjetja so se odločila bodisi za enkratne pomoči zaposlenim bodisi za dvig plač. A ne vsa. Zato verjetno mnogi med vami razmišljate, da bi tudi sami predlagali višjo plačo za vaše delo. Pa veste, kako in kateri so najboljši argumenti?

S pomočjo strokovnjakov na kadrovskem področju, zaposlitvenih agencij Adecco in Manpower, ki številnim delodajalcem zagotavljajo ustrezne zaposlene, smo poiskali argumente, ki jih na takšnem pogovoru izpostavite in česa raje ne izustite.

Nekaj nasvetov smo pridobili tudi od največjih podjetij v Sloveniji, kot so Gen-I, Lek in Mercator.

Kateri argumenti zaposlenega pri pogajanjih za višjo plačo najbolj prepričajo delodajalca?

Adecco: Visoka uspešnost pri delu: Če zaposleni redno presega svoje cilje in pričakovanja ter ima izjemne rezultate na svojem delovnem področju, če dodaja veliko vrednosti organizaciji in je ključni igralec pri uspehu podjetja. 

Konkurenčnost na trgu dela: Če je povpraševanje po zaposlenih z enakimi spretnostmi in izkušnjami visoko, bi to lahko bila dobra osnova za povečanje plače. Če podjetje želi obdržati svoje najboljše talente, bi lahko to storilo z zagotavljanjem boljših plač in ugodnosti, ki jim jih ponujajo. 

Dodatne odgovornosti/delovne naloge: Če se obseg dela zaposlenega poveča in mu je dodeljena večja odgovornost, bi to lahko bil razumno utemeljen argument za višjo plačo. Če se zaposleni vključi v projekte, ki zahtevajo večje strokovno znanje in izkušnje, bi tudi to lahko pomenilo, da si zasluži večjo plačo. 

Vendar pa je v vsakem primeru potrebno oceniti celoten niz dejavnikov in upoštevati interno politiko usklajevanja plač, da bi se odločili, ali bi se zaposlenemu dodelila višja plača. 

Manpower: Preden vstopite v pogajanja s svojim trenutnim delodajalcem glede višje plače, se predvsem temeljito pripravite. Na pogajanja pridite s konkretnimi dejstvi, oz. če je vaše delovno mesto npr. v prodaji, s konkretnimi številkami. Navedite vaše konkretne dosežke v preteklem letu ali kvartalu – št. uspešno izpeljanih projektov, obseg dela, ki se je zvišal za xy%, vaša plača pa je ostala enaka. Če delate s strankami, lahko izpostavite zadovoljstvo strank, povečanje števila kupcev, ipd. Če ste v preteklem obdobju dobili veliko dodatnih zadolžitev ali uvajate nove sodelavce, lahko izpostavite tudi to.

Navedite dejstva, zakaj brez vas podjetje ne bo tako uspešno oz. bi imeli z vašim odhodom višje stroške kot ga bodo imeli s povišanjem plače – pri tem pazite, da ne grozite z odpovedjo.

Preverite vrednosti vašega delovnega mesta na trgu dela in pri konkurenci – v kolikor so pri vaši plači občutna odstopanja, to vsekakor omenite.

Kateri argumenti so po vašem mnenju manj primerni ali celo neprimerni pri pogajanjih za višjo plačo?

Adecco: Menimo, da bi moral biti argument zaposlenega za povišico plače osredotočen predvsem na dosežke in dodano vrednost, ki jo kandidat prinaša organizaciji. To je najboljši pristop za pogajalsko izhodišče.

Manpower: Neprimeren je npr. argument, da želite višjo plačo, ker ima sodelavec višjo plačo, vi pa "delate več in bolje". Prav tako ni primerno groziti z odpovedjo oziroma omenjati druge ponudbe, ki jih imate na mizi (predvsem, če jih nimate). Zavedajte se, da gre za pogajanja, kar pomeni, da pri konkretnih številkah navedite nekaj odstotkov višjo, kot dejansko pričakujete, saj vam delodajalec najverjetneje ne bo pritrdil na prvo cifro. Načeloma lahko pričakujete povišico nekje do deset odstotkov, za več bi se morali najverjetneje že potegovati za drugo delovno mesto v podjetju. Neprimerno je tudi zahtevati povišico, ker "imate kredit" oziroma podobni argumenti. Zahteve naj temeljijo na vašem kvalitetnem delu in dosežkih.

V katero od zgornjih rubrik po vašem mnenju sodi argument, da so se življenjski stroški zvišali za desetino?

Manpower: Takšen argument ni primeren, saj vam bo delodajalec povedal, da so stroški zvišali vsem in da mora v tem primeru dvigniti plačo vsem zaposlenim. Poleg tega takšni argumenti na splošno niso dobrodošli v pogajanjih za višjo plačo (prejšnji odgovor).

Adecco: Povečanje življenjskih stroškov (inflacija) bi lahko vplivalo na konkurenčnost na trgu dela in potencialno povzročilo, da bi podjetje izgubilo svoje najboljše zaposlene, ki bi iskali boljše plačne pogoje drugje. Zato bi lahko bilo razumno, da organizacija upošteva povečanje življenjskih stroškov, ko ocenjuje plače zaposlenih, in da upošteva tudi trenutno konkurenčnost na trgu dela ter le-to prilagodi glede na trenutno stanje na trgu dela ali v gospodarstvu.

Največja slovenska podjetja o pogajanjih za višjo plačo

Povsem identična vprašanja smo poslali še največjim slovenskim podjetjem. Odgovore smo prejeli iz podjetij Gen-I, Lek in Mercator.

Argumenti zaposlenega, ki najbolje prepričajo pristojne v pogajanjih za višjo plačo v Gen-I, so delo na zahtevnejših projektih in prevzemanje več odgovornosti, preseganje pričakovanih rezultatov zaposlenega, usvajanje novih znanj, ki vodijo do bolj kakovostno opravljenega dela. Podobno izpostavljajo tudi v Mercatorju: "Dosedanji delovni dosežki, zavzetost pri delu in potencial za prevzem zahtevnejših nalog."

Manj primerni ali neprimerni argumenti zaposlenega, po mnenju Gen-I, so prostovoljno opravljanje nadur, avtomatsko napredovanje zaradi delovne dobe delavca v podjetju, primerjava z drugimi delovnimi mesti ali sodelavci znotraj podjetja, kjer delovne naloge niso primerljive, enako zahtevne, niti ni primerljiva tržna vrednost profila. Mercatorjevo mnenje ni bistveno drugačno: "Da zaposleni že nekaj časa ni napredoval, nekdo drug pa da je, da bo iskal drugo zaposlitev, če ne bo napredovanja."

"Višanje življenjskih stroškov je gotovo pomemben vidik zaposlenih, ki pa ga mora podjetje nasloviti celovito in je kot argument posameznika pri pogajanju za plačo manj pomemben,« o inflaciji kot razlogu za pogajanja za višjo plačo predstavijo v Gen-I. Da ta argument sodi na področje urejanja minimalne plače, kjer se to upošteva, menijo v Mercator

V Leku so odgovorili nekoliko drugače: »Osnovne plače se prilagajajo vsako leto. Pri določanju proračunov za plače v posamezni državi Novartis uporablja enak pristop kot primerljive družbe, in sicer za osnovo uporablja povprečje tržnih podatkov iz raziskav plač zunanjih ponudnikov. Redno letno povišanje plač je odvisno od tržne stopnje, trenutnega konkurenčnega položaja v primerjavi s trgom, cenovne dostopnosti, dolgoročne vzdržnosti podjetja ter trenutnih poslovnih potreb.« Sicer pa je plačni sistem v Leku del kolektivne pogodbe in je sestavljen iz več elementov: mesečne osnovne plače, ki je višja od minimalne plače, regresa, božičnice, plačila za nadurno delo, dodatkov in plačila za delovno in poslovno uspešnost (bonus): "Celoten sistem nagrajevanja pa vključuje še dodatne spodbude, programe za prepoznavanje dosežkov in številne ugodnosti."

Preberite še: Maja Golob: »Ne čakajmo na druge – mi smo ti drugi«

Morda vas zanima tudi: Drago Švajger, psihoterapevt: »Osebe po ločitvi pričnejo čutiti veliko čustvene bolečine«


oddajte komentar

preberite tudi

6 stvari, ki jih vsaka ženska potrebuje za dobro in zdravo spolno življenje

Šest posledic prve ljubezni, s katerimi živimo vse življenje

Te nenavadne odločitve lahko rešijo vajin zakon (ali zvezo v krizi)