20.4.2020 ob 12:55
Izredne razmere so vedno zahtevale iznajdljivost pri modnem stilu. Seveda so se v preteklosti te bolj nanašale na vojne čase in čase zloma gospodarstva, kar nas mogoče čaka tudi po #ostanidoma obdobju. Zagotovo bomo v času, ki prihaja bolj skrbne z denarjem in zato se bo verjetno zgodil Učinek šminke. Mogoče se bo zgodilo tudi kaj zanimivega in posebnega pri oblikovanju oblačil in pri industrijskem oblikovanju.
Velika recesija v 20. letih prejšnjega stoletja je namreč vzpodbudila, da se je začelo pri oblikovanju pohištva in malih aparatov za dom posvečati oblikovanju veliko večjo pozornost. Prav tako se je takrat osvobodila moda. Dobila je bolj preproste kroje, telo se je osvobodilo in za ženske se je pojavil tudi tako imenovani deški videz: obleke so dobile nižji pas na bokih, bile so bolj ravnega kroja in krajše. Krajše so postale tudi pričeske. Še posebej so bile modne tiste na paža. Kriza leta 2007 pa je vpeljala trend minimalizma. Če samo pogledate takrat oblikovani iPhone, ki je še danes osnovna oblika vseh pametnih telefonov. Vsi ti trendi so vplivali tudi na modno oblikovanje in izražanje.
Ob vsaki finančni krizi se menda pojavi tako imenovani Učinek šminke, ko se ženske preusmerijo z nakupa večjih in dražjih luksuznih izdelkov na nakup manjših luksuznih izdelkov, eden najbolj opaznih med njimi je rdeča šminka. Nekateri ekonomisti to potrdijo, drugi ne, a očitno je nekaj na tem, če se ob vsakem pojavu krize govori o tem učinku. Kakorkoli, gre za večjo skrb za nego kože, ličenje, pač urejenost, ki kljub temu da nimamo na sebi nenehno nekega novega oblačila, daje učinek negovanega in urejenega videza.
View this post on Instagram
Razmišljam, kako se bomo urejale v bodoče? Bomo tako kot do sedaj z veseljem nakupovale sezonska oblačila dostopnih blagovnih znamk? Bomo kupovale manj in bolje ali po navdihu kot večkrat poprej? Bomo še bolj učinkovito menjavale oblačila z znankami in na organiziranih dogodkih za menjavo ali prodajo rabljenih oblačil? Kakšne bodo naše stilske navade? Je možno, da bomo tudi pri modi podprle domače oblikovalce oblačil in da bo mogoče v Sloveniji zopet prostor za dobro proizvodnjo oblačil kot nekoč? Pomanjkanje zaščitne opreme in sam virus sta nam pokazala, da samozadostnost z mnogimi dobrinami ni odveč in da moramo biti pripravljeni na marsikaj.
Ko zjutraj odprem spletno pošto me val kriznih stilskih izzivov za nakupovanje kar zasuje. Trgovci so se hitro prilagodili novim razmeram z naslovi: Ko ste na spomladanskih #ostanidoma počitnicah, Pošiljamo vam udobne misli, Osnovni kosi za ostani doma …
View this post on Instagram
Danes imamo prvo izredno stanje v moderni zgodovini, ko se ne trudimo za svoj modni stil - vsaj ne zdaj, ko v glavnem delamo od doma. Če niste ravno modna spletna gurujka, zdaj lahko nosite udobna oblačila, ki jih že imate, in svojo dnevno rutino urejanja bistveno skrajšate. Čeravno imamo zdaj možnost nakupovanja na spletu, pa ne kupujemo brezglavo. Vsaj po poročanju poslovnih medijev, naj bi bilo modnega nakupovanja kakšnih 30% manj kot ponavadi. Prvič, zato, ker ne vemo, kako bo po #ostanidoma in drugič, ker v tem trenutku novih oblek res ne potrebujemo.
Trenutki, za katere se moramo urediti, so pravzaprav samo video konference. Nekaj praktičnih nasvetov: poskrbite za enobarvno ozadje, za oblačila ima kamera rada modro, zeleno, rdečo, vijolično in roza barvo. Če uporabljate vzorce, naj ti ne bodo premočni, saj bodo izstopali bolj od vas samih. Vedno (in to večina ljudi ne naredi) postavite računalnik, telefon, na raven oči, da ne gledate navzdol. Pri določenih letih gre že za zakon gravitacije. Eden zadnjih modnih trendov so (za ženske) zagotovo srajce in bluze z velikimi ovratniki - tudi bele.
View this post on Instagram
Za novi videz na video klicu pa lahko poskrbi že kakšen modni dodatek in oblačila iz omare - tudi moževe ali hčerine.
Navdih za sprehode, kjer seveda morate upoštevati varnostno razdaljo, pa lahko poiščete pri legendarni Coco Chanel. Če ta ni le športne narave, bi bile njene zakonitosti za sprehajalni slog naslednje: črtasta majica ali bela srajca, moške hlače stisnjene s pasom, slamnik (ena njenih prvih pogruntavščin), dolg šal ovit okoli srajce ali večji suknjič, zopet stisnjen s pasom in rdeča šminka (seveda).
Če si ne boste same postrigle las kot legendarna Coco, pa si vanje lahko zavežete tudi kakšno zanimivo ruto ali kar že sešit trak. Še posebej, če s tem skrijete narastek ali pričesko, ki vam ni najbolj všeč.
View this post on Instagram
Pomemben nasvet za vse razmere pa je iz knjige Kako biti Parižanka vedno in povsod: “Rodimo se srečne. Z obrazom, ki nam je všeč. Ali ne. Ampak življenje pogosto popravlja napake … Parižanke ne poskušajo biti tisto, kar niso. Njihov cilj je biti najboljša različica sebe, tako navznoter kot navzven, neodvisno od let.
Parižanka ima v glavi samo eno pravilo: “Uživaj v obrazu, ki ga imaš danes, saj boš za njim žalovala čez deset let.”
Zato poskušajte na splošno in v teh dneh tudi uživati. Uživajte v stilu, ki ga imate doma in načrtujte, kakšen bi bil lahko vaš stil potem, ko boste zopet hodile po svojih opravkih.
View this post on Instagram
Če vas zanima, kako so za modo skrbele Londončanke med 2. svetovno vojno, pa je tu nekaj zanimivosti:
Ob 70. obletnici druge svetovne vojne so tako v Vojnem muzeju v Londonu imeli tudi razstavo Fashion on the Ration (moda na obroke), kjer so prikazali, kako so krizni časi vplivali na način oblačenja. Vsekakor vojna ni vplivala na konec mode, čeravno je bila ta dostopna na bone - kar pomeni težje dostopna in so morala biti oblačila primerna za vse letne čase. Naenkrat ni bilo več svile, nadomestile so jo grobe tkanine.
Stil oblačenja se je spremenil za oba spola. Oblačila so morala biti praktična in seveda, če se je le dalo, tudi lepa. Ljudem so priporočili, da imajo pri roki plinske maske. Ponavadi so bile zapakirane v škatle, ki so jih lahko nosili čez ramo, a nekateri so si omislili lepo, elegantno usnjeno torbico, ki je med drugim vsebovala tudi predal za plinsko masko.
Zaradi zračnih napadov so oblasti pozivale ljudi naj se oblečejo v svetlejša oblačila ali naj imajo svetle modne dodatke, da se jih je kot pešce videlo v temi in ne bi bili v navalih panike žrtve prometa. Iz tega obdobja so tako svetli in svetleči modni dodatki: gumbi (ti so se svetili v temi), lasnice, rožnate priponke, …
Iz tistega obdobja se vsake toliko vrne v modo kombinezon. Kombinezon je bilo praktično oblačilo v času siren. Ko je nekdo spal je bil namreč ravno s pomočjo kombinezona hitro urejen. Nekateri kombinezoni so imeli že prišite modne dodatke (šale in pasove), večina pa tudi poseben žep na zadnjici, za lažji obisk toaletnih prostorov.
View this post on Instagram
Uvedli so tudi tako imenovana “uporabna oblačila”, ki so bila kvalitetno narejena. Tu je šlo predvsem za osnovne kose - spodnje perilo, nogavice. Pa tudi za moška oblačila, kjer so suknjiče z dvojnim zapenjanjem zamenjali tisti na enojno zapenjanje, zmanjšalo se je število žepov. V Veliki Britaniji so na ta način privarčevali več kot 4 milijone metrov bombažne tkanine na leto! Zaponke so bile eden osnovnih delov moškega oblačila, elastike so se namreč uporabljale za ženske spodnje hlačke, bilo pa je tudi veliko pomanjkanje zadrg.
Da se moda kljub uporabnosti ni končala, so poskrbeli modni oblikovalci, ki so se iz obstoječih tkanin vseeno trudili ustvariti veliko različnih kosov oblačil.
Seveda se je takrat razširilo še veliko ročnih spretnosti in ostalih navad: na primer šivanje, popravljanje starih oblačil, kvačkanje, pletenje, za poroke se neveste niso oblačile v belo, temveč v dvodelne kostime, ki so bili primerni tudi kasneje, oblačila so si izmenjavale, same so si naredile nakit, skrbno so uporabljale ličila, če so bila na voljo.
Viri:
https://www.iwm.org.uk/history/how-clothes-rationing-affected-fashion-in-the-second-world-war
Knjiga: The world of Coco Chanel (Friends, Fashion, Fame)
Knjiga: Kako biti Parižanka vedno in povsod
oddajte komentar