12.1.2021 ob 5:50 | Foto: GettyImages, Blaž Kondža, Jure Eržen/Delo, Volkswagen, Mavric Pivk/Delo
Prodaja električnih vozil narašča. V nekaterih državah, denimo na Norveškem, je že presegla prodajo bencinskih vozil in tistih na dizelski pogon. Verjetno tudi na račun spodbud, ki jih posamezne države ponujajo novim kupcem za nakup okolju prijaznejših vozil. A subvencije ponekod že nižajo, žal tudi pri nas.
V enem letu se je že skoraj prepolovila. Mogoče si bo zaradi tega kdo premislil, kljub temu pa se pričakuje, da bo prodaja še naprej rasla. Tudi zato smo strokovnjaka s področja avtomobilizma – Staš Ivanc s Slovenskih novic in Miloš Milač s Financ – prosili za nekaj nasvetov pri nakupu električnega vozila.
Namesto s prednostmi, bomo tokrat začeli z minusi: kaj so največje hibe, ki jih avtomobilista vidita pri električnih vozilih? »Največja hiba je še vedno cena predvsem manjših električnih avtov, ki dosegajo dvakratnik cene bencinskih ali dizelskih. Pri večjih so razlike precej manjše,« pravi Milač.
S tem se strinja tudi Ivanc, a k temu dodaja še doseg, zaradi katerega, da so primernejši za urbana središča in krajše lokalne vožnje, na splošno pa je težava po njegovem mnenju polnjenje – hitro, ki ni tako hitro, kot je polnjenje rezervoarja z bencinom ali dizlom.
5 vprašanj, na katera morate poznati odgovore, preden greste v nakup električnega vozila Če vas zgornje ni odvrnilo od želje po nakupu, potem vam predstavljamo pet pravil oziroma vprašanj Miloša Milača, na katera si odgovorite, preden kupite vaš prvi električni avto. Kje ga boste polnili in kako hitro? Sogovornik izpostavlja pomembnost neodvisnosti od javne infrastrukture, če ne gre, pa naj bo ta čim bolj dosegljiva (po možnosti tudi peš). Priporoča namestitev lastne stenske polnilnice moči vsaj 11 kilovatov. Cene so od 500 do 1200 evrov. Koliko kilometrov boste prevozili? Odgovor na to vprašanje vam pove, kako veliko baterijo potrebujete in kako pogosto ga bo potrebno polniti, pravi Milač. Občasni izleti po njegovem mnenju niso problematični, saj se takrat baterijo enostavno dopolni na javnih polnilnicah. Moč polnilca baterije? Ta določa, kako hitro se polni baterija: če ima avto denimo 6,6-kilovatni AC polnilec (izmenični tok) se bo tudi na 50-kilovatni polnilnici polnil z največ 6,6 kilovata. Kako velik avto potrebujete, bo to prvi ali drugi avto v družini? Če je to drugi avto, potem je to lahko manjši avto. Manj je v tem primeru dobro, ker bo majhen e-avto cenejši za nakup, porabil bo manj energije, posledično bo imel večji doseg, kot rabljen bo počasneje izgubljal vrednost, opozarja sogovornik. Nakup ali najem? Milač pojasnjuje, da se »glede na ponudbe na trgu električne avtomobile bolj splača najeti kot kupiti, na primer renault zoe in volkswagen ID.3.« S tem je po njegovem mnenju tveganje za kupca manjše, bistveno manjša je tudi enkratna investicija: »Lažje je plačevati mesečni najem in sočasno ustvarjati prihranke pri stroških energije kot odšteti 30 ali več tisoč evrov pri enkratnem plačilu. V primeru, da vam električen avto ne ustreza, ga vrnete in se izognete visokim oziroma nepredvidljivim stroškom izgube vrednosti.« |
Če razmišljate o nakupu električnega vozila, morebiti se v vaših mislih sem in tja že vozite s kakšnim, potem ceno tega verjetno že poznate. Za tiste, ki (še) niso tako daleč, bomo predstavili tri naključno izbrane modele, ki jih je mogoče kupiti pri nas. Po velikosti si sledijo takole:
Začetna cena je vsekakor precejšen zalogaj, z večanjem dosega pa se hitro veča. Nekoliko jo je mogoče omiliti s subvencijo. Kot je dejal Milač, pa je v zadnjem času precej popularen najem električnih vozil. Temu pritrjujeju tudi pri Renaultu glede modela Zoe: »Zadnje čase je daleč najbolj popularen najem celotnega vozila (avto in baterija), zato je zanimanja za najem samo baterije vedno manj.«
Kako pri nakupu električnega vozila prihraniti 4500 evrov Za električna vozila je mogoče pridobiti subvencijo Eko sklada (pred nakupom obvezno preverite pogoje, da ne boste na koncu ostali praznih rok), kar pomeni, da se prodajna cena za končnega kupca na srečo zniža. Lani je bilo mogoče dobiti 7500 evrov subvencije, pa jo je vlada najprej znižala na 6000 evrov, nato pa še enkrat na 4500 evrov, kolikor znaša danes (46,7-odstotno znižanje v manj kot letu). To pomeni, da vas zeleno električno vozilo danes stane precej več kot bi vas pred enim letom, a kljub temu 4500 evrov ni malo denarja in predstavlja več kot desetino prej omenjenega najdražjega modela. Prek Eko sklada lahko dobite tudi posojilo – ugodnejši kredit (bodite pozorni, da vaš bodoči avtomobil izpolnjuje postavljene pogoje). Trenutni podatki na njihovi spletni strani kažejo, da se obrestna mera za potrošnika določi kot vsota trimesečnega Euriborja in pribitka v višini 1,3 odstotka. Kaj to pomeni v praksi? Če boste kupnino za električni avto financirali s 30.000 evrov posojila, ki ga boste odplačevali šest let (72 mesecev), vas bo kredit po trenutnih podatkih stal 433,25 evra na mesec oziroma 32.016 evrov vse skupaj (iz spletne strani Eko sklada ni razvidno, ali so v ta skupni znesek upoštevani tudi strošek zavarovanja v višini skoraj 400 evrov, strošek za vodenje 280 evrov in skoraj 575 evrov stroškov ob podpisu pogodbe). |
Polnjenje električnih vozil je lahko tako hiba (omenili smo jo v začetku članka) kot prednost: baterijo vozila namreč lahko polnimo kar doma, na navadni vtičnici, v času nižje tarife, kar nam zagotavlja poceni vožnjo. Če imate sončno elektrarno, bo izdatek za na prevoženi kilometer še bistveno nižji (če izvzamemo vložek vanjo). Kako hitro se bo baterija napolnila, pa je odvisno od priključne moči – manjša kot je moč, počasnejše bo polnjenje in obratno: višja moč, hitreje bo indikator poskočil do polnega, a bo tudi znesek na položnici nekoliko višji.
Koliko časa traja polnjenje, poglejmo na primeru Renault Zoe in baterijo Z.E.50 (kapacitete 52 kWh, predpostavka: baterijo smo izpraznili do 15 odstotkov, polnimo jo do polnega):
Dolgoletni pisec tekstov na temo avtomobilizma Miloš Milač opozarja, da je pomembna moč polnilnika baterije. Četudi boste vozilo priklopili na močnejši polnilno postajo, bo polnilnik polnil le s takšno močjo kot jo prenese on. Izpostavlja pa še eno pomembno zadevo: zadnjih 20 odstotkov baterije se moč polnjenja po besedah Milača prepolovi, zato polnjenje od tu naprej vzame nekaj časa več.
Pred leti, ko so električna vozila šele prišla na trg, se je govorilo, da je 100 kilometrov mogoče prevoziti z dobrim evrom, evrom in pol. V primerjavi z dizelskimi ali celo bencinskimi vozili se je to zdelo kot znanstvena fantastika. Kako pa je danes s tem? Najbolj je pomembno, kje vozilo polnite. Če ga doma, na klasični vtičnici, po možnosti v času nizke tarife, je vaš izdatek za vožnjo relativno nizek, bistveno nižji kot če bi isto razdaljo premagovali na bencin. Če pa se odločite za obisk hitre polnilnice, ko greste poleti denimo na morje, boste poleg porabljenega časa, ki ga boste morali nekje zabiti (verjetno si boste privoščili kavico, kaj za pod zob, kar si morebiti sicer ne bi), na Petrolovi hitri polnilnici odšteli 0,20 evra za minuto hitrega polnjenja. Prej smo rekli, da traja polnjenje od 15 odstotkov do polnega na hitri polnilnici uro in 18 minut. Če preračunamo čez palec, bi nas to stalo okoli 15 evrov. Se vam to zdi malo ali veliko? Dilemo bomo razjasnili v naslednjih odstavkih.
Električna vozila danes omogočajo premagovanje precej velikih razdalj, nekatera med njimi so po tem na papirju že precej blizu bencinskim vozilom. Tesla, denimo za model 3, oglašuje, da po standardu WLTP lahko prevozi 430 kilometrov. Renaultova Zoe Z.E.50 395, Volkswagnov ID.3, model Style, z 58 kWh baterijo, pa 420 kilometrov. To pomeni, da bi z vsakim od njih morali brez strahu, da bo zmanjkalo baterije, prestati tudi izlet na morje iz prestolnice in nazaj. A takšen zaključek ni nujno pravilen. Kako hitro se prazni baterija, je namreč odvisno tudi od hitrosti vožnje, hitrost in doseg baterije pa sta žal obratno sorazmerna.
Če pogledamo Renaultov kalkulator, ki je javno objavljen na njihovi spletni strani, je mogoče z Zoe Z.E.50 (motor R110/R135) s hitrostjo 70 kilometrov na uro prevoziti do 398 kilometrov. A s takšno hitrostjo po avtocesti ne boste vozili. Če bi drveli vsaj 100 na uro, bi se doseg Zoe znižal na 273 kilometrov, pri 130 kilometrih na uro, kolikor znaša tudi omejitev na avtocesti, pa že na 193 kilometrov. V zadnjem primeru to pomeni, da bo treba ob enodnevnem izletu iz Ljubljane na slovensko obalo nazaj grede (tja grede se nam vedno mudi) načrtovati postanek.
Mimogrede: prej smo ugotovili, da bi nas postanek na hitri polnilnici in polnjenje Zoe od 15 do 100 odstotkov baterije olajšalo za nekaj več kot 15 evrov. Če s tem prevozimo cca 200 kilometrov, nas 100 kilometrov vožnje na elektriko stane več kot 7,5 evra. Ta znesek pa v času, ko dizel in bencin staneta evro, prekaša marsikatero neelektrično vozilo. A pozor: v resničnem življenju bi verjetno večina hitro polnjenje izkoristila le za dopolnjevanje baterije in ne za polnjenje baterije do polnega, medtem ko bi vozilo v vtičnico priklopila doma. Podobno kažejo tudi Petrolovi podatki: kar 90 odstotkov polnjenj naj bi se opravilo doma, kjer je elektrika tudi cenejša (datuma objave, v kateri smo izbrskali ta podatek, žal nismo zasledili).
Pri vozilih na bencin in dizel veste najbolje sami, kakšne stroške imate. Najbolj pogosto so to verjetno redni servisi, menjava olja in filtrov, popravilo zavor, zamenjava jermenov, nezanemarljiv strošek predstavljajo tudi pnevmatike. Kateri so v igri pri električnih? Preverili smo za vsa tri prej omenjena vozila.
Iz Renaulta je Rok Istenič za novi Renault Zoe pojasnil: »Izračunamo vam lahko redne servise , predvidene po servisni knjigi iz Renaultovega paketa vzdrževanja "My revision". Za 5 let oziroma 200.000 km (kar pride prej) pride redno vzdrževanje 667,34€ z DDV (op.p.: podatek pridobljen novembra 2020). Vzdrževanje električnih vozil je namreč cenejše kot vzdrževanje klasičnih termičnih vozil, saj odpade menjava olja, filtrov, jermenov itd. Električni motor je v svoji osnovi namreč tehnično preprost "stroj".«
Matjaž Juvančič iz Porsche Inter Auto je pojasnil, kako je z ID.3: redni servis je vsake dve leti in stane 170 evrov, na dve leti se menja zavorno olje (70 evrov), v 12 letih pa bodo dodaten strošek predstavljale še prednje zavorne ploščice in diski (280 + 650 evrov; zadnje zavore so bobni) ter brisalci (70 evrov).
Presenetljiv odgovor je spisal Charles Delaville iz Tesle za model 3: »Tesla zahteva precej manj vzdrževanja kot klasična vozila, zaradi enostavnejše mehanske zasnove in manj premikajočih se delov.« Dodal je, da nenehno revidirajo priporočila za vzdrževanje, da bi optimizirali delovanje, zanesljivost, trajnost in varnost njihovih vozil. To počno na podlagi študij inženirjev in milijard prevoženih kilometrov v realnem svetu in tako so z rednih vzdrževanj prešli na vzdrževanje po potrebi: »S tem novim pristopom stranke pripeljejo svoj avto le ob določenih intervalih, da se izbrane komponente pregledajo, zaradi česar je avto na cestah dlje časa, izključi pa se potreba po letnih servisih.« Koliko to stane? »Nimam cenika,« nam je pojasnil in vnovič izpostavil, da ob pregledih ne gre za to, da je nekaj potrebno zamenjati, temveč za nadzor: »Nasprotno od obveznih servisov. Tega pri Tesli ni.« Priložil nam je še povezavo na članek na portalu Cleantechnica.com, kjer navajajo, da je priporočljivo na dve leti zamenjati kabinski filter, tekočino za zavore, brisalce, na šest let pa opraviti še servis klime. Na od 16.000 do 19.000 kilometrov se predvideva tudi nadzor pnevmatik in njihovo rotiranje.
Prav pnevmatike naj bi se pri električnih vozilih zaradi teže dosti hitreje obrabljale, trdijo nekateri mehaniki. Nekateri se s tem strinjajo, drugi pravijo, da pnevmatike precej bolj obrablja težka noga – ja, električna vozila so znana kot precej poskočna in nekateri jih radi z mesta konkretno poženejo.
Za mnenje, kako je z obrabo, smo povprašali pri Goodyear Dunlop Sava Tires, s pnevmatikami katerih so po nedavnem dogovoru opremili električnega Porsche Taycana. »Življenjska doba pnevmatike je odvisna od več faktorjev – od same uporabe v povezavi z načinom vožnje ter vpliva cestišča, do polnilnega tlaka, natovorjenosti vozila ter pravilnega vzdrževanja in shranjevanja. Električna vozila predstavljajo nove izzive zaradi povečanega navora in teže, kar lahko vpliva na večjo obrabo pnevmatik. Pri pnevmatikah za električna vozila sta pomembni še dve lastnosti – kotalni upor, ki lahko vpliva na doseg, dosežen z enim polnjenjem, ter nivo hrupa pnevmatike, ki je lahko veliko bolj opazen pri tihih električnih motorjih,« je zapisala Simona Dijak, ki je Goodyearju zadolžena za korporativne komunikacije.
Z znanjem smo vas oborožili mi, za nakup električnega vozila pa boste morali posrbeti sami.
Preberite še: BMW i3: Mična na naelektreni vožnji
Priporočamo tudi: Maserati Neptune: električni superavtomobil prihodnosti?
Morda vas zanima tudi: Pet modrih načinov varčevanja energije (in znižanja stroškov)
oddajte komentar