12.5.2022 ob 12:24 | Foto: osebni arhiv, instagram
»Tako sem žalostna,« svojo javno objavo na družabnih omrežjih začenja oblikovalka Alja Horvat, ki je lani ustvarila svojo prvo modno znamko. Nedavno je namreč izvedela, da si je eno od kitajskih podjetij prilastilo njen vzorec, ki predstavlja kolekcijo, ki zagovarja trajnostnost in etiko. »Ni prvič, da se je to zgodilo, ampak tokrat me je res prizadelo,« pripoveduje.
V to kolekcijo je vložila veliko truda in ljubezni, »zato imam strto srce, ko vidim moj dizajn na oblačilih trgovcev s hitro modo, na spletni strani prodajalca, ki izkorišča delavce, ki krade dizajne malih oblikovalcev. Res me prizadene, ko zagledam moj dizajn na cenenih, neetičnih in netrajnostnih oblačilih.«
Verjetno bi ji tudi vi svetovali, da naj se nemudoma obrne po pravno pomoč, in od podjetja, ki ima na instagramu prek pet milijonov sledilcev, zahteva primerno odškodnino, ki ji zagotovo pripada. A če menite, da je to v 21. stoletju nekaj samoumevnega, ste se grdo zmotili. Sama se je obrnila na odvetnika in doživela hladen tuš:
»Nič ne morem, ker so iz Kitajske. Odvetnik mi je povedal, da je nemogoče dobiti kompenzacijo od njih, mogoče, če bom imela srečo, da bi lahko dosegli umik izdelkov. A prodali so že veliko kopalk z mojim dizajnom, pripada pa mi nič. To je tako žalostno, da je že skoraj smešno.«
View this post on Instagram
Modna oblikovalka seveda razume, da nimajo vsi možnosti kupovati kreacij znamk, ki zagovarjajo trajnost in etiko:
»Ampak predstavljajte si, da ustvarite nekaj, na kaj ste super ponosni. Borite se s prodajo, saj so oblačila draga, v postopku namreč vsakega plačaš ustrezno in pošteno, saj je v izdelek vloženega veliko truda, na koncu pa to zagledaš na izdelku nekega podjetja, ki teh vrednost sploh ne zagovarja. Za povrh vsega pa vidiš ljudi na družabnih omrežjih, ki zagovarjajo ta podjetja in jim zagotavljajo brezplačno reklamo, medtem ko se mali oblikovalci borimo za vsak trenutek izpostavljenosti.«
»Sprašujem se, če je ustvarjenje moje kolekcije sploh vredno vsega. Ne morem tekmovati s cenami proizvajalcev hitre mode in cena je pogosto tisto, zaradi česar ljudje nekaj kupijo ali pa ne.«
View this post on Instagram
Horvatova se je odločila javno izpostaviti, saj želi ozavestiti ljudi, zakaj je pomembno kupovati pri manjših proizvajalcih, ki zagovarjajo trajnostna oblačila in etičen način proizvodnje ter prenehajo podpirati podjetja, ki prodajajo oblačila hitre mode.
V komentarjih so jo podprli številni, oglasili pa so se tudi drugi ustvarjalci, ki so razkrili, da so se tudi sami že znašli v podobni zgodbi.
View this post on Instagram
Preberite še: To je razlog, zakaj kraljica Elizabeta vedno nosi pisana oblačila
Morda vas zanima tudi: Poceni počitnice 2022: Kdaj plačati dopust in tako ujeti najbolj ugodno ponudbo
oddajte komentar