15.10.2021 ob 5:20 | Foto: Antonio Guillem/Gettyimages | Avtor: M. FL.
Še kar traja stresno obdobje, ki ga obvladuje covid in vsi smo že pošteno siti vsega, kar je povezanega z njim ter zato nervozni in napeti, kar se odraža tudi na odnosih.
Živčnost in skrbi, pa naj bodo povezane s covidom ali s čim drugim, velikokrat posameznike pripravijo do tega, da so do drugih grobi, nesramni in se ne pokažejo v najlepši luči. Ter z besedami ali dejanji sočloveka užalijo.
Tako zelo, da se je treba na koncu opravičiti. Kako pa to storiti prav? "Beseda oprosti je šele začetek," je za Self povedala klinična psihologinja Molly Howes, ki je navedla več korakov, ki jih zahteva iskreno opravičilo.
Včasih je hitro opravičilo povsem na mestu. Denimo, ko se v trgovini po nesreči zaletite v nekoga. V bolj zapletenih zadevah pa naglica z opravičilom ni vedno pravi način, saj ta lahko v drugi strani vzbudi občutek neiskrenosti.
Kako torej postopati?
"Najprej mirno vprašajte prizadeto stran, naj pove, kako se počuti in zakaj. Samo molčite in poslušajte, ne glede na to, kako boleč bo za vas morda odgovor," je povedala psihologinja in dodala:
"Aktivno poslušanje, ki vključuje očesni stik ali kakšen drugačen dokaz, da je poslušalec povsem pri stvari, pomaga razumeti napačne korake in izluščiti tisto, kar je nekoga res prizadelo.
Opravičilo je zato lahko bolj specifično, iskreno in učinkovito. Hkrati ta korak prepreči, da bi nekdo še enkrat ponovili isto napako."
Res je, da boste tega na koncu prilagodili slišanemu iz prvega koraka, a vseeno je osnove mogoče pripraviti vnaprej.
"Zapišite osnovne smernice na papir. To vam bo pomagalo urediti svoje misli in kasneje besede," svetuje psihiater Vatssak Thakkar.
Zgolj besedi oprosti mi ne bosta dovolj. Če si je nekdo vzel čas in vam natančno pojasnil, s čim in kako ste ga prizadeli, ogledalo izkazani ranljivosti nastavite s pojasnilom, zakaj ste nekaj storili in izrekli ter tudi z načinom, s katerim ste pripravljeni popraviti škodo.
Ključ do opravičila je izkazovanje razumevanja, kako močno ste nekoga prizadeli. Kar bi moralo ob aktivnem poslušanju v prvem koraku biti povsem jasno.
Nato pa se trudite še, da se boste v prihodnosti izogibali enakim napakam.
Če vam je nekdo denimo zameril, ker mu niste vrnili klicev, povejte nekaj v smislu: "Žal mi je, da sem bil neodziven. Zelo sem bil zaposlen, a to ni nobeno opravičilo. Veliko mi pomeniš in razumem, da sem te prizadel. V prihodnosti se to ne bo več dogajalo," navaja primer psihologinja, psihiater pa izpostavlja še en vidik:
"Včasih se zgodi, da nekdo ne razume, s čim je nekoga prizadel. Če je temu tako, priznajte, da nimate pojma, kje ste zavozili."
"Izjave v smislu "Žal mi je, če sem te prizadel." Ali: "Žal mi je, a nisem mislil, da ti bo mar," lahko spodkopljejo vaše opravičilo, saj v takšnih izjavah izražate dvom v čustva prizadete strani, s tem pa ne prevzemate odgovornosti za svoja dejanja,"opozarja Thakkar.
Ne izražajte dvoma, sprejmite dejstva.
Po opravičilu se morda stvari ne bodo takoj postavile na nekdanje mesto. Včasih je zadeve treba ponoviti večkrat, se opravičiti večkrat, v vsakem primeru je treba upoštevati preprosto dejstvo: ko se opravičite, pustite odprto srce. Odpuščanje bo prišlo prej ali kasneje.
Včasih preteče veliko let, preden je sploh priložnost za opravičilo. A treba je vedeti nekaj: nikoli ni prepozno za prošnjo za odpuščanje in s tem za izboljšanje medosebnih odnosov.
Preberite še: 20 stvari, ki bi jih vsak od nas moral vedeti o sebi
Morda vas zanima tudi: Šest izjav, ki izdajajo prave prijatelje
oddajte komentar