5.5.2020 ob 6:00 | Foto: GettyImages
Predviden datum vrnitve v vrtec je znan in večina staršev se je novice razveselila, a marsikdo se je ob tem tudi vprašal, ali se bo moral njegov otrok ponovno uvajati. Kako otroka čimbolje pripraviti, da bo z veseljem spet hodil v vrtec, smo govorili s pedagoginjo Sergejo Zemljarič, ki kot svetovalna delavka dela v ljubljanskem vrtcu Galjevica.
Čeprav je večina vzgojiteljic staršem svetovala naj tudi v obdobju, ko so doma nadaljujejo z vrtčevsko rutino, se je ritem pri številnih porušil. Vrnitev v vrtec bo prej ali slej prišla, kaj lahko starši zdaj naredijo, da bo otrok znova vzpostavil rutino?
Tako je, večina strokovnih delavcev v vrtcih nas je svetovala staršem, da se tudi v času trajanja karantene ohrani vrtčevski ritem oz. da se v domačem okolju vzpostavi in vzdržuje rutina. Vzpostavljanje in vzdrževanje rutine v domačem okolju je pomembno, ker otroku nudi okvir oz. predvidljivost in s tem psihološko varnost. Kar je za otroka nasploh zelo pomembno, sploh pa v teh družbeno negotovih razmerah.
Razumljivo je, da starši iz takšnih ali drugačnih razlogov niso vztrajali pri vrtčevskem ritmu, v dobro otroka pa je (bilo), če so vzpostavili in vzdrževali rutino, ki so jim jo dopuščale domače okolišče glede na obveznosti staršev in morebitnih sorojencev.
Če je bil vrtčevski ritem (tj. ure obrokov, dejavnosti, počitka) porušen, je dobrodošlo, da starši v naslednjih dneh do predvidenega ponovnega odprtja vrtcev, postopoma preidejo iz rutine, ki so jo vzpostavili v domačem okolju v času karantene, na vrtčevski ritem. Tako lahko skupaj z otrokom (če je otrok starejši lahko sam nariše, če je mlajši lahko starši skupaj z otrokom na spletu poiščejo sličice, ki ponazarjajo jutranje vstajanje, zajtrk, branje knjig, ustvarjanje, igro, počitek) oblikujejo vizualni urnik, ki jim bo vrtčevski ritem pomagal ponovno vzpostaviti.
V primeru, da otrok v času karantene ni počival, je dobrodošlo, da v času ponovnega prilagajanja na vrtčevskih ritem, v času počitka počne t. i. umirjene dejavnosti (npr. riše, barva, sestavlja sestavljanke in npr. Ob tem posluša umirjeno glasbo).
Nekateri otroci so v vrtcu že pozabili na dudo, igračko ... Ali naj vztrajamo pri tem ali jim ob vrnitvi v vrtec znova ponudimo stvar, ki jih tolaži?
Če otrok doma v obdobju karantene, ni uporabljal dude, potem je bolje, da se pozabi nanjo in se poišče drugo stvar, predmet, ki ga bo potolažila. Če je pa otrok imel dudo doma v času karantene, se jo lahko prinese tudi v vrtec, da mu pomagala čez obdobje ponovnega prilagajanja na vrtec.
V primeru, da bi otroka potolažila igračka, jo načeloma lahko prinese v vrtec. Pri prinašanju igračke se zna zgoditi le, da jih otroci skladno s smernicami NIJZ, ne bodo smeli (vsaj nekaj časa) prinašati iz domačega okolja. V tem primeru bi svetovala, da starši po elektronski pošti pošljejo vzgojiteljici družinsko fotografijo, ki jo lahko obesi na vidno mesto in si jo lahko gre otrok pogledat, ko pogreša svojo družino. Prav tako lahko starši posnamejo zvočni ali video posnetek za otroka, v katerem ga nagovorijo s spodbudnimi besedami, da ga tudi oni pogrešajo in ga bodo prišli čimprej iskat v vrtec, da ga bodo lahko ponovno objeli.
Ena možnost pa je tudi, da starši otrokova oblačila, preden jih ta obleče, stiskajo nekaj časa ob svoje telo, da se navzame vonja starša in oblačila s tem vonjem bodo otroka spominjala na starša oz. dom.
Kako lahko otroka zdaj spomnimo in opominjamo na vrtec?
Vrtci so skušali v času trajanja karantene s starši otrok vzdrževati stik na tak ali drugačen način. Nekateri vrtci so se odločili, da bodo staršem enkrat tedensko pošiljali spodbudne besede in namige za dejavnosti z otroki. Drugi so vsak delovni dan objavljali različne prispevke na spletni strani vrtca (npr. različne članke za starše, dejavnosti za otroke, ipd.). Tretji so pošiljali video posnetke strokovnih delavk za otroke. V primeru, da so starši kaj od zapisanega prejeli po e-pošti, na otrokom povedo, kdo jim je to poslal in otroci lahko skupaj s starši pogledajo poslani material in se o vrtcu (s tem mislim o vzgojiteljici in pomočnici ter vseh vrstnikih, ki obiskujejo vrtčevsko skupino) pogovarjajo. V primeru, da so pred zaprtjem vrtcev nastale kakšne fotografije v vrtcu ali kakšen drug material (npr. video posnetki), si starši skupaj z otrokom pogledajo fotografije in se pogovarjajo o vrstnikih, vzgojiteljicah, dogodku, ko je nastala fotografija. Doma lahko pojejo pesmice, ki so se jih otroci naučili v vrtcu ali preberejo pravljico, ki se otroku vtisnila v spomin iz vrtca.
Načeloma pa menim, da bo obdobje ponovnega prilagajanja na vrtec krajše, saj ima otrok že izkušnjo s samostojnim bivanjem v vrtcu.
Lahko hodijo na sprehode mimo vrtčevskega igrišča in si ga z otrokom podrobno ogledajo ter se pogovarjajo, kakšne igre so se vse igrali zunaj na igrišču, kaj lepega se jim je zgodilo na tem igrišču, kaj so se na igrišču naučili, so morda kaj novega poskusili. Dobrodošlo pa je, da otrok v našem pripovedovanju o vrtcu začuti naše navdušenje nad vrtcem in lepim preživljanjem časa v njem.
So po vašem mnenju majhni otroci (ti, ki so z vrtcem letos komaj začeli) lahko pozabili na vrtec?
To je odvisno od tega koliko je otrok star (npr. otroci v skupini od 2 do 3, so si več zapomnili) in koliko časa so obiskovali vrtec (npr. od začetka vrtčevskega leta ali od začetka koledarskega leta) ter koliko so bili prisotni v vrtcu (npr. so bili pogosto odsotni zaradi bolezni).
Predvidevam, da so otroci, ki obiskujejo skupino od 1 do 2 leti, pozabili na vrtec, predvsem tisti, ki so se vključili v tem koledarskem letu. Kako se bodo ti otroci ponovno prilagodili na vrtec je odvisno od tega, kako kakovostno je bil izveden postopek prvotnega uvajanja v vrtec, kako so se počutili v vrtcu in/ali so se v času bivanja v vrtcu varno navezali na strokovne delavke v skupini in pa seveda tudi od temparamenta otroka. Načeloma pa menim, da bo obdobje ponovnega prilagajanja na vrtec krajše, saj ima otrok že izkušnjo s samostojnim bivanjem v vrtcu.
Nekateri otroci so zdaj v času, ko so s starši doma opustili dnevni počitek. Kakšen nasvet imate za te starše?
Vkolikor so otroci v času trajanja karantene opustili počitek, staršem svetujem, da otroku v času, ki je namenjen počitku preberejo kakšno pravljico in mu po prebrani pravljici ponudijo umirjene dejavnosti (npr. risanje, barvanje pobarvank, sestavljanje sestavljank, pretikanke). Hkrati pa naj starši otrokom razložijo, da je tak dogovor za domače okolje, da v vrtcu veljajo vrtčevska pravila.
Na kaj moramo biti starši pozorni, ko bodo otroci pričeli z vrtcom?
Kakšen dober teden pred ponovno vključitvijo je dobro, da se pričnemo z otrokom ob različnih priložnostih tekom dneva pogovarjati o vrtcu. V tem pogovoru poudarjamo otrokova pozitivna doživetja v vrtcu, otrokove prijatelje, ki jih bo ponovno videl in s katerimi se bodo igrali igre, ki so se jih radi igrali. Dobrodošlo je, da je naša komunikacija v pogovoru z otrokom o vrtcu navdušujoča. Obenem pa otroku, damo tudi zagotovilo, da bomo prišli ponj takoj, ko bomo opravili vse službene obveznosti in kaj bomo z njim počeli doma v popoldanskem času.
Predvsem pri najmlajših otrocih, tj. v skupini od 1 do 2 leti, je za pričakovati več crkljanja popoldne, vendar menim, da bo to trajalo krajši čas kot ob prvem uvajanju v vrtec. Več pozornosti staršev v popoldanskem času se predvideva, da bodo potrebovali tudi tisti starejši otroci, ki se tudi sicer težje prilagajajo na spremembe.
Preberite še: Psihologinja Andreja Poljanec o karanteni: Majhen otrok te situacije ne razume
Morda vas zanima tudi: Mame po ločitvi o tem, kar o življenju samskih staršev večina zamolči (resnične izpovedi)
oddajte komentar