Žensko podjetništvo: Kaj imajo moški, česar ženskam pogosto zmanjka?

Čeprav se ženske vsako leto glasneje borimo za svoj prostor na trgu dela, smo v podjetništvu še vedno v manjšini. Zakaj je to treba spremeniti in kako se tega lotiti?

8.1.2018 ob 5:55

poslovna_micna.jpg

V Evropi je vprašanje ženskega podjetništva in žensk v gospodarstvu vse bolj pomembno tudi za makroekonomiste. Kar 52 odstotkov delovne sile predstavljajo ženske, žensk v poslovnem svetu pa je le 30 odstotkov! Zakaj smo tako v ozadju in kako to spremeniti?

Mična se je v Zagrebu pred kratkim udeležila okrogle mize na temo direktne prodaje in žensk v podjetnišvu, kjer so o priložnostih in izzivih žensk v podjetniškem svetu razpravljale uspešne poslovne ženske – Anja Žagar iz Organizacije ženskega podjetništva "Verjemi vase", Kim Drabnik, predstavnica Svetovnega združenja za direktno prodajo (WFDSA), Sanela Dropulić, predsednica Virtualnega ženskega podjetniškega centra, Marijana Šarolić Robić, predsednica organizacije Professional Women's Network Hrvaška in Marie Lacroix, direktorica za notranje zadeve iz Evropskega združenja za direktno prodajo (SELDIA). Kaj so povedale?

Ženskam v poslu manjka poguma in samozavesti 

Največji izzivi žensk v podjetnišvu se tako skrivajo v njih samih in v podpori okolice – oziroma v njenem pomanjkanju. Anja Žagar iz Organizacije ženskega podjetništva "Verjemi vase" je to opazila na enem od njihovih usposabljanj brezposelnih žensk s terciarno izobrazbo, a brez priložnosti, da to znanje uporabijo.

podjetnice.jpg

"Program je vključeval 100 učnih ur in udeležilo se ga je 800 žensk. Gre za izobražene ženske, največji izziv, ki so ga imele, pa je bila pozitivna samopodoba. Dobile so namreč nalogo, da zapišejo 40 stvari, na katere so ponosne. In imele so kar nekaj težav našteti vse. Če bi to nalogo dobili moški, bi jih verjetno našteli 140. Ženske imamo potencial in zmoremo marsikaj, a tega se pogosto ne zavedamo. Imamo tudi zanimiv odnos do denarja, saj pri pogajanju in postavljanju cene za svoje storitve pogosto ne zaupamo vase. Vse je v glavi, tu moramo narediti največ," dodaja Žagarjeva.

"Ženskam manjka nekaj poguma. Moramo biti bolj aktivne, zahtevati, kar nam pripada, imeti veliko vizije in si upati. Seveda pa je pri tem ključno, da imamo neko podporo kar se tiče financ in tudi veliko znanja. Hkrati pa nas ne bi smelo biti tako strah delati napake, ni težava v tem, da pademo, ampak v tem, da se ne znamo pobrati," je dodala Marijana Šarolić Robić. 

Začeti moramo že pri vzgoji in izobrazbi 

A podjetniška pot se ne začne šele med ali po študiju na fakulteti. Poslovni pogled na svet se začne izoblikovati že v mladosti. "Ni vsak rojen podjetnik, to pride z izobrazbo že zgodaj v otroštvu in vzgojo, ne samo punc, ampak tudi fantkov. Če ženske mož ne podpira na njeni poslovni poti, bi o tem morali izobraziti že njega. Pravzaprav ga o tem, da so tudi deklice lahko dobre v poslu, poučiti že v mladosti," razmišlja Marie Lacroix in dodaja, da to pomanjkanje samozavesti ženske lahko pridobimo le tako, da gremo iz cone udobja, hkrati pa sledimo tudi svojim strastem. "V šolah ni dovolj prakse, kako se dela, je samo teorija. Težko je najti strast, če ne veš, kako se kaj dela. To v šolskem sistemu najbolj manjka. Mlade bi morali peljati v proizvodnje in na obisk k vodjem podjetij, da sploh dobijo idejo, kako se stvarem streže in kaj jih zanima. Nikoli ni prezgodaj!" pojasnjuje Marie.

"Že zgodaj moramo razvijati komunikacijske veščine, v šoli predstavljati projekte, se naučiti, kdo smo, kaj imamo za ponuditi in kakšna je naša vrednost, le tako se znaš predstaviti tudi kasneje v življenju," se strinja tudi Marijana Šarolić Robić. 

"80 odstotkov ljudi si kruh služi v službi, ki jim ni všeč. Kaj bi pomenilo šele iti v podjetništvo in delati nekaj, kar ni tvoja strast! Mislim, da bi morali pri iskanju kariere večkrat prisluhniti sebi. Vsi imamo prirojene neke vrline, če jih uporabiš še v svoji karieri, pa si sploh zmagal. Če šola ne zna spodbujati in razvijati vrlin posameznikov, naj to še bolj zagreto počnejo starši. Vsak ima nek potencial, potrebuje le pogum in malo sreče, da ga uresniči," dodaja Anja Žagar, ki je prepričana, da je že otroke treba učiti odgovornosti, jim pojasniti, kako stvari delujejo in jih naučiti, da napake niso nekaj groznega, dokler zanje poiščemo rešitve in jih odpravimo za naslednjič.

zenske_podjetnice2.jpg

Kako uskladiti družino in posel? Z dobro organizacijo! 

Ženske v podjetništvu pa se ukvarjajo še z eno dilemo – kako uspešen posel uskladiti z družino? "Ključ do uspeha je ravnotežje med zasebim in poslovnim. Vse je v dobri organizaciji in komunikaciji. Hčeram povem, kaj novega sem se danes naučila v službi, saj s tem rasteta tudi onidve. Hkrati pa jima tudi prisluhnem, ko rečeta, da sem preveč odsotna. Moramo se poslušati in postavljati prioritete," pravi Marie, medtem ko Kim nikoli ni iskala ravnotežja med obojim.

"Ravnotežje je težko ujeti, dejstvo je, da gre tehtnica pozornosti vedno na eno stran bolj in drugo manj, nihanje je konstantno, a dokler je harmonija na obeh straneh, je vse v redu. Komunikacija in prilagajanje sta ključna, vedno! Tako v službi kot doma. Sicer pa smo z moderno tehnologijo tudi vedno dosegljivi, dokler si prisoten na kakršenkoli način že, je ok," dodaja Kim. 

"Ženske smo tiste, ki želimo ustvarjati, čeprav to kdaj počnemo v ozadju, hkrati pa smo tudi tiste, ki vzgajamo. Podjetništvo je zato kar način življenja, rdeča nit je dobra organizacija časa. Kako potem ne bi bile dobre podjetnice? Če ti uspeva vzdrževati stvari doma, posel sploh ni vprašanje. Želim pa si, da bi z moškimi bolj sodelovale, ne tekmovale," razmišlja Anja, z njo pa se strinja tudi Marijana:

"Bistvene so fokusiranost, organiziranost in komunikacija s partnerjem, vedeti moraš, kakšen je njegov urnik in vse skupaj uskladiti. Ko dobimo otroke, je to še en nov element, ki je odvisen od nas in ga moramo vzgojiti v sposobno bitje. A prav nič drugače ni niti s podjetništvom!"

Moški so še vedno v prednosti, a boj se nadaljuje

Da pa svet podjetništva za ženske vseeno ni tako prijazen kot za moške, se strinjajo tudi govorke panela. "Še vedno moramo marsikaj narediti za enakopravnost spolov. Še vedno so razlike na primer pri bančnih posojilih in kreditih, ki jih moški dobijo lažje od žensk," opozarja Marie, s tem pa se strinja tudi Sanela Dropulić: 

"Boljšega položaja nam ne bodo kar podarili, morale se bomo boriti. Nedolgo nazaj je ženska potrebovala dovoljenje moža, da se je lahko zaposlila, še pred časom so celo živeli v prepričanju, da imajo moški večje možgane od žensk … vse to smo uspele prebroditi in tudi kaj drugega bomo, le boriti se moramo!" 

Anja je ob tem ponudila konkretne predloge za rešitev odsotnosti ženske, ko dobi otroka. "Preveč žensk ne gre v podjetništvo, ker ima redna zaposlitev več ugodnosti, kot sta porodniška in bolniška. V podjetništvu posel takrat lahko obstoji. Ko si ženska ustvari družino, je posel žal ne bo počakal, saj zahteva konstantno pozornost. Kako torej narediti to okolje ženskam prijaznejše, ne da bi imele občutek, da zapostavljajo otroke na račun posla in obratno. Morda z inkubatorji za ženske ali pa konkretnimi programi in okolji za ženske in matere v podjetništvu, saj bi bilo škoda, da zaradi materinstva izgubimo dober potencial na trgu," sklene Anja.

 

Avtor: Maja Fister

Foto: Unsplash, arhiv konference


oddajte komentar

preberite tudi

6 stvari, ki jih vsaka ženska potrebuje za dobro in zdravo spolno življenje

Šest posledic prve ljubezni, s katerimi živimo vse življenje

Te nenavadne odločitve lahko rešijo vajin zakon (ali zvezo v krizi)