Moda: fantazija ali iluzija?

Mnenje. Na modno industrijo v našem novem, začaranem tisočletju preži očitajoča senca.

22.2.2015 ob 7:30

431584_104664166325388_851192480_n.jpg

Nosi krivdo za postavljanje nedosegljivih idealov. Modne kose lahko nosijo samo manekenke. Moda je nenosljiva. Kdo bo to oblekel, vesoljci? Moda je poza.

A moda je preširok pojem za takšne sklepe. Moda je umetnost. Je kultura. Moda ste vi. Je izraz sodobnega življenja, ki ga diktirajo popularna kultura, svetovna politika, mediji, družbeno dogajanje. Nanjo vpliva razvoj v tehnologiji, izraža vpliv umetnosti, glasbe. Je način življenja v času in prostoru. Poznamo modo, ki jo ustvarjajo oblikovalci, nekateri konceptualni in nekateri komercialni. Poznamo modo, ki jo narekujejo stilisti. Poznamo modo, ki velja za nekatere dogodke. Poznamo modo preteklih stoletij. Poznamo modo, ki izraža subkulture. In poznamo modo, ki jo zrcali ljudstvo. Vsak posameznik ima svoj odnos do nje. Tudi če vam zanjo ni mar, imate svojstven stil, ki izraža vaš neodnos do nje. Oblačila govorijo za vas. Veliko lahko ugotovimo o osebi že, če samo pokukamo v njeno omaro. Karakter se kaže skozi barve in vzorce. Čevlji nam povedo, kam je človek namenjen. Torbice izdajo, kaj skrivajo v sebi. Kroji oblačil izrisujejo silhueto. Materiali govorijo o načinu življenja. Obleka naredi človeka. To zagotovo drži. S svojim stilom okolici sporočamo, kdo smo. Zaviti v črnino vzbujamo skrivnostnost, z vzorci kažemo veselo naravo, oblečeni v močno barvo izžarevamo nepremagljivost, bleščice nam dajejo prestiž, usnje strogost, pletenine toplino.

MilanostrS14187b.jpg

Obleka, v kateri se dobro počutimo, dela čudeže. Dvigne nam samozavest in pripravljeni smo na vse. Pri dobrem oblačilu so pomembni pravi kroj, izbira materiala in barva. Zato so tu modni oblikovalci. A zanje je prava izbira kroja, materiala in barve nekaj samoumevnega. Osnova. V dizajnerskih kosih se skriva veliko več. In tukaj nastopi umetnost. Vsaka modna kolekcija sloni na specifičnem konceptu, ki si ga zastavi oblikovalec. Zgodbo, ki jo nosi v mislih, sporoči skozi svoje kose. Modelacija je ključnega pomena. Z njo dobimo formo, kažejo se inovativnost, spretnost oblikovanja, dobra manipulacija z materialom in oblikovalske rešitve. Vsak šiv je dobro premišljen, vsaka guba konceptualno dodana, vsak krojni del do potankosti zmodeliran. Izbira materiala ponuja na milijone možnosti. Neko oblačilo v različnih materialih govori popolnoma drugačno zgodbo. Lahko se igramo z vzorci, ki so na material nanešeni z različnimi tehnikami tiska, lahko ga ustvarimo s tehnikami tkanja ali pletenja, dobimo s kombinacijo različnih barv ali materialov, z vezeninami. Material lahko ustvarimo sami. Ustvarimo teksture, izbiramo nenavadne materiale, ki kažejo inovativnost izdelka, vse od lesa, plastike, vrvi do materialov iz različnih pametnih vlaken.

NewYorkstrF14074.jpg

Z dobro izvedbo lahko uporabimo kar koli. Prav zaradi raziskovalne narave oblikovalskih rešitev in močne zgodbe z vizijo so nekatere modne revije zelo eksperimentalne. Kosi so nadvse nenavadni, a prav to je njihov namen. Niso namenjeni temu, da bi jih oblekli, ko se odpravimo v mesto na kavo ali sestanek, niti niso namenjeni vesoljcem. Njihov namen je prikazati nekaj novega, nekaj šokantnega, nekaj presunljivega, nekaj čudovitega, nekaj, kar v tebi sproži reakcijo in ti s sprehodom po modni brvi spodbudi čute. Lahko da ti je všeč, lahko ti ni, lahko si ogorčen ali navdušen. Reakcija nad izdelkom ni nikoli slaba, le da je. Potem je opravil nalogo. A modni kosi lahko zares zaživijo le na živih modelih, temu so namenjeni. Tako kot slikar potrebuje belo platno ali glasbenik inštrument, tako modni oblikovalec potrebuje manekenke. One so tiste, ki oblačilo predstavijo in s svojo prezenco vanj poženejo gibanje. Splošno znano je, da se oblačilo najlepše prikaže na višjih, vitkejših postavah, ki so zaradi pomanjkanja oblin nevpadljive. Tako se lahko modni kos predstavi kot samostojno oblikovalsko delo. S tem načinom zahteva vso pozornost in naše oči se ne mudijo na osebi, ki nosi oblačila, vsaj splošno to ni namen modnih revij. Temu sledijo očitki, da so manekenke kot obešalniki, a po pravem smo torej vsi obešalniki, vsi nosimo oblačila. Res, da je delo manekenke na modnih revijah to, da predstavi oblačilo in ne sebe. Biti model, to je služba. In dober model ne pomeni biti le suh in visok ali lep. Potrebni so samozavest, dobra hoja, raznolikost poziranja, možnost prelevitve, iznajdljivost, natrpan delovnik, skrb za postavo, poznavanje modne znamke in še in še bi lahko naštevala. Veliko stvari iz modnega sveta obstaja, ki se jih širša javnost ne zaveda. Ob pomoči modelov oblikovalec skozi fotografije, videe, modne revije promovira svoj izdelek. In seveda včasih so fotografije skorajda nerealne, s svojo nerealnostjo nas lahko popeljejo v neznano. Oblačila nam pustijo sanjati. Vsaka deklica, ki si obleče čudovito, pompozno, do tal segajočo obleko, v tistem trenutku verjame, da je čisto prava Pepelka. Vsak fantek, ki si nadene ogrinjalo, postane siloviti superjunak. Moda je čarobna. Prelevi nas lahko v kar koli in odnese nas lahko kamor koli. Ne glede na našo konfekcijsko številko.

Torej zakaj bi jo zaničevali, ji odvzemali vrednost in jo črnili, ker uresničuje fantazije? Kako bi lahko trdili, da je brezveze, ko pa v sebi skriva toliko zgodb? Resnica je, da živimo v času, kjer nas posiljuje vizualnost, vendar moda je del nas in odraz nas. Če bo naš pristop do nje umetniški, bomo umetnost tudi videli. Le pustiti moramo, da se nas dotakne, moramo ji dati priložnost. Predlagam, da preženemo vesoljce, oprostimo manekenkam, si nadenemo baretko in prikličemo umetnost.

Avtorica: Zarja Predin


oddajte komentar

preberite tudi

6 stvari, ki jih vsaka ženska potrebuje za dobro in zdravo spolno življenje

Šest posledic prve ljubezni, s katerimi živimo vse življenje

Te nenavadne odločitve lahko rešijo vajin zakon (ali zvezo v krizi)